Lesesenteret, lesesenteret.uis.no har som oppgave å sette leseopplæring og leselyst på dagsorden, og bidra til å styrke språkstimulering, leseopplæring og leseutvikling i skole og barnehage på et nasjonalt plan.
Senteret har også et utvidet mandat for PP-tjenesten, og har spisskompetanse på dysleksi og lese-/skrivevansker. Innenfor det spesialpedagogiske området driver Lesesenteret en diagnostiseringstjeneste av elever med store lese-/skrivevansker, forskning og formidling av kurs og videreutdanning. Lesesenteret er en del av universitetet i Stavanger.
På Lesesenterets nettsted finner du et bredt utvalg av fagbøker og hefter, som du enten kan bestille i papirutgave eller laste ned direkte.
Veiledningsheftene i serien Lesing er … bør du kikke nærmere på, her nevnes et par av dem:
Bok i bruk på åttande til tiande trinn. Et hefte som skal hjelpe lærerne med å inspirere elevene til lese barne- og ungdomslitteratur av nyere dato. Heftet gir også en generell innføring i hvordan man kan arbeide med litteratur i klasserommet.
Fagbok i bruk. Trenger du idéer til hvordan du kan arbeide med lesing av fagtekster? Dette heftet gir praktiske tips til hvordan du kan jobbe med fagtekster i undervisningen.
Skrivesenteret er et nasjonalt ressurssenter for skrivestimulering og opplæring i skriving for hele skoleforløpet. Senteret leder og koordinerer arbeidet med å utvikle gode arbeidsmåter, læringsstrategier og vurderingsformer i skriveopplæringa.
På hjemmesidene deres, skrivesenteret.no finner du mye relevant og oppdatert fagstoff og undervisningsopplegg. Her er filmer om for eksempel skrivestrategier du kan bruke direkte i undervisningen og forslag til kurs og konferanser og mye mer. Senteret ligg ved Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Nasjonalt senter for nynorsk i opplæringa er eit ressurssenter for nynorsk i grunnopplæringa og barnehagen. Det legg vekt på å utvikle metodar og arbeidsmåtar som kan vere med på å skape språkkompetanse og motivere for arbeid med nynorsk. Gode røynsler blir systematisert, prøvd ut og spreidd gjennom kurs, seminar, skriftleg materiale og via vevsida, nynorsksenteret.no. Senteret held til på Høgskulen i Volda.
På ungdomstrinnet er det å skriva og lesa nynorsk ein sentral del av arbeidet med å tileigne seg grunnleggjande ferdigheiter i skriving og lesing, anten ein har nynorsk som hovudmål eller sidemål. Her finn du ressursar, opplegg, tips, filmar, tekstar og mykje meir som kan vera innspel til ei variert opplæring.
Under sprakradet.no/Tema/Skole/Ressurser-og-lenker har Språkrådet samlet lenker som kan være nyttige både for elever og lærere. Det er ordlister, skriveregler og grammatikk, diverse nettkurs, spill, filmer og mye mer. Gå inn og klikk deg gjennom!
På korrekturavdelingen.no får du god hjelp med rettskriving og tegnsetting!
I kjølvannet av både PISA-tester og Nasjonale leseprøver har det blitt tydelig hvor viktig det er å jobbe systematisk med leseopplæring også etter at den første lesekoden er knekket. Denne boken bidrar nettopp til dette: Forfatteren presenterer både teorier og begreper om hva lesing og lesekompetanse er, og gir konkrete, praktiske råd for hvordan man kan jobbe konstruktivt med å utvikle elevers lesekompetanse. Boken omhandler også vurdering av lesing, både den viktige løpende vurderingen av elevenes lesekompetanse i alle fag og forskjellige typer leseprøver.
2. utgave av boken har oppdatert stoff om tekstbegrepet, om vurdering, lesestrategier og metakognisjon på bakgrunn av resultater fra PISA 2009.
Boka viser alternative måter å lese på, avhengig av hensikten med lesingen og hvilken teksttype elevene skal lese. Når elevene planlegger egen lesing og forbereder seg, øker sjansen for at de forstår mer av det de leser. Forståelse er et resultat av leseprosessen og bruk av lesestrategier både før, under og etter lesing. Forfatterne viser hvordan du kan hjelpe elevene til å lese effektivt. Du kan modellere ulike lesestrategier for elevene, og gjøre dem oppmerksomme på egen leseprosess. Dette resulterer i at de kan lese mindre, men forstå mer!
Hva er egentlig muntlighet? Hvordan undervises det i dag i norske skoler med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter? Elevene skal ha kunnskap om et rikt spekter av muntlige teksttyper: De skal holde foredrag og framføringer, og de skal delta i diskusjoner, dramatiseringer og utforskende samtaler om litteratur, teater og film. De skal også utvikle vurderingskompetanse og bli i stand til å evaluere egne og andres framføringer.
Muntlige tekster i klasserommet er en didaktisk grunnbok som gir lærerne på ungdomstrinnet og i videregående opplæring den kunnskap som trengs for å imøtekomme læreplanen. Boka er delt i tre. Først presenterer forfatterne ny forskning som viser hvordan det arbeides med muntlighet i norske klasserom, og de peker ut noen særlig viktige utfordringer for undervisningen. Del II gjør rede for noen forutsetninger for vellykket arbeid med muntlighet. Forfatterne legger vekt på lyttetrening, retoriske ferdigheter, fortellingens muligheter og multimodalitet som en naturlig del av framføringer og dramatiseringer. Den viktige vurderingen av muntlig er viet et eget kapittel. Del III handler om det praktiske klasseromsarbeidet og tilbyr et stort utvalg konkrete oppgaver og undervisningsopplegg.
Lesesenteret tilbyr observasjonsverktøyet LESELOS for å gi støtte til elevenes leseutvikling. Verktøyet kan fungere som sjekklister for undervisningsplanlegging, for kvalitative observasjoner av elevenes leseutvikling og for tilrettelegging av lærergruppenes kompetanseutvikling om lesing. Verktøyet består av et observasjonsskjema (i papirformat eller digitalt), der lærerne noterer informasjon om faktorer en må være oppmerksom på i det daglige og faglige arbeidet med lesing i skolen. Eksempler på dette kan være om eleven har automatisert lesingen sin, om han/hun bevisst bruker ulike strategier for å lære nye ord, og om eleven mestrer å strukturere informasjon fra teksten. Informasjonen fra LESELOS gjør det mulig både for lærere og skoleledere å følge elevenes leseferdighet fra 1. til 10. trinn. Den vil også fungere som støtte for individuelle utviklingssamtaler med elev og foresatte.
Kartleggeren er et nettbasert kartleggings- og rådgivningsverktøy for rask og enkel testing av elevenes faglige nivå i norsk, engelsk og matematikk. I norsk testes elevenes funksjonsnivå på tre hovedområder: leseferdighet, rettskriving og ordforråd, og foreligger både i bokmåls- og nynorskversjon. Kartleggeren genererer individuelle arbeidsplaner til elevene på de ulike funksjonsnivåene og innebærer en stor arbeidsbesparelse for læreren.
Ta kontakt med Fagbokforlaget på digitalt@fagbokforlaget.no eller på telefon 55 38 88 00 for tilgang.
DrillPro er et nettbasert program for lese- og skrivetrening som fokuserer på typiske problemområder i norsk og engelsk. Programmet er bygget opp av flere moduler med stor fleksibilitet i kursene slik at de kan benyttes på alle undervisningsnivå. Lærere og elever kan i tillegg lage sine egne øvelser, og det er muligheter for å integrere både lyd og bilder i oppgavene. Det følger fem øvingssett i norsk (bokmål og nynorsk) og engelsk med DrillPro. Til sammen over 1000 ulike øvinger. Ta kontakt med Fagbokforlaget på digitalt@fagbokforlaget.no eller på telefon 55 38 88 00 for tilgang.